5 koraka do dobrog motivacionog pisma

Da li je motivaciono pismo važno? Razmislimo o sledećem:

  • Koju poruku kandidat šalje ne pišući motivaciono pismo?
  • Koji je način da se kandidat izdvoji iz mora sličnih biografija?

Da li sada bolje razumemo ulogu motivacionog pisma u procesu selekcije?
Pisanje motivacionog pisma nije lako. Kako bih bar malo pomogla kandidatima, prenosim 5 saveta.

1. Istražite

Pre nego što počnete da pišete motivaciono pismo, važno je da što bolje upoznate kompaniju i posao za koji konkurišete. Ako se zadržite samo na oglasu i opisu posla, nećete moći da napišete dobro motivaciono pismo, a još manje da vas primete od gomile drugih biografija. Pogledajte web sajt, twitter , Facebook i LinkedIn naloge, profile zaposlenih na društvenim mrežama. Važno je da osetite vrednosti i kulturu kompanije, ali i da sagledate koja bi bila vaša uloga u njoj. Motivaciono pismo treba da pišete imajući u vidu sve ovo. Ako zaključite da se u kompaniji vrednuje kreativnost, svakako ćete sebi dati veću slobodu u pisanju motivacionog pisma. Za konzervativnije kompanije, sa drugačijom kulturom, držite se pravila.

2. Počnite pravom rečenicom

Većina kandidata počinje motivaciono pismo rečenicom „Zovem se ….. Video/la sam vaš oglas….“. Svaka reč je bitna. Početak najbitniji. Ovakvim početkom se ne predstavljate u najboljem svetlu i rekla bih da gubite vreme. Pređite na poentu. Počnite sa tim zašto ste baš vi pravi kandidat i zašto vas motiviše rad na toj poziciji. Ne koristite uobičajene fraze. U prvoj rečenici treba da skrenete pažnju na sebe, da bi vas osoba koja radi selekciju biografija uzela u obzir.
Naslovite pismo na pravu osobu koristeći njeno ime i prezime. U današnje vreme, uz pomoć društvenih mreža, možete saznati gotovo sve.

3. Naglasite vaše lične vrednosti

Veoma je važno da delite iste vrednosti kao i kompanija u kojoj konkurišete za posao. Naglasite ih, jer bi svi oni koji rade selekciju trebalo da znaju „Zaposli karakter, treniraj veštine„. Konkurišite za pozicije u kompanijama u kojima želite da radite. Prenesite vaš entuzijazam u motivacionom pismu. Budite autentični.

4. Budite kratki

Motivaciono pismo treba da bude kratko. Osoba koja radi selekciju treba da ga pročita u dahu. Neki predlažu da to bude jedna strana, drugi i kraće. Iako treba preneti dosta informacija u motivacionom pismu, trudite ih napišete da budu jezgrovite.

5. Budite to što jeste

Lični stav: kada naiđem na dobro motivaciono pismo, koje se izdvaja od drugih, kandidata želim da upoznam i obavezno ga zovem na razgovor 🙂

15 thoughts on “5 koraka do dobrog motivacionog pisma

  1. Milice, podrška za blog, dopadaju mi se tekstovi. 🙂

    Da li su ti ljudi slali motivacioni video umesto pisma? Kakav utisak ti je to ostavilo (ili bi ostavilo)?

    • Igore, hvala puno na podršci 🙂 Znači puno.
      Nisam nikad dobila video, iako moram priznati da bih baš volela.
      To bi ostavilo sigurno pozitivan utisak, ali naravno,
      od sadržaja bi zavisio ishod 🙂

    • Kris, zaista mnogo zavisi od samog kandidata, pozicije za koju konkuriše, šta ga motiviše i kompanije u kojoj konkuriše.
      Ako kandidat proceni da kompanija traži pre svega osobu sa iskustvom, preporučujem da početak bude
      „Kao osoba sa višegodišnjim iskustvom u oblasti …. i radom na projektima … , želim da …(ovde bi trebalo da napiše zašto želi da radi na toj poziciji i kako može da doprinese kompaniji).
      Ako osoba nema iskustva, onda odmah treba početi sa predstavljanjem svojih vrednosti i isticanjem onih koje su zajedničke sa vrednostima kompanije u kojoj želi da radi.
      Nadam se da sam bar malo pomogla 🙂

  2. Prvo, pohvala za savete. U moru tekstova sa savetima posebno mi se dopala Vaša stavka 5, što i jeste logično.
    Kako napisati pristojno motivaciono pismo a opet ne preterivati ili ne biti previše skroman u pohvalama o samom sebi? Kako osoba koja navodi svoje vrline a nema radnog iskustva u struci da ne pretera u svojim vrlinama jer nisu potkrepljene radnim iskustvom, već samo u laboratorijama ili radovima tokom studiranja? Odnosno, kako bi ste Vi posmatrali osobu bez radnog iskustva a navodi svoje vrline na osnovu „testiranja“ istih tokom školovanja?

    • Milane, hvala puno na komentaru.
      Moj lični stav, a verovatno ste i videli u samom tekstu, nisam nigde pomenula da kandidat treba da ističe svoje vrline. Gotovo da nema biografije ili motivacionog pisma gde kandidati nisu napisali ja sam timski igrač, ali odlično radim i samostalno. Ima još mnogo takvih primera. Ali to meni ništa ne govori o kandidatu, može samo da utiče negativno. Vrline nemaju veze sa radnim iskustvom. Zato sam pomenula vrednosti. Njih je važno da naglasimo, ono u šta mi verujemo. Svaka osoba koja se bavi selekcijom može proceniti (ili bi bar trebalo) kandidata.
      Što se tiče iskustva, a time ću se baviti u nekom od narednih tekstova, mislim da na mnogim pozicijama nije ni potrebno 🙂 Mnogo su bitnije druge stvari, kao što napisah – karakter.

      • Hm, mislim da je problem (ne za sve, već za neke) jer bukvalno prevode savete sa stranih sajtova i tu dolazi do konfuzije kod nas čitalaca.
        Čitao sam i par knjiga o HR (na engleskom) iako sam totalno drugačijeg obrazovanja, pokušavajući da shvatim kako „vi“ razmišljate i došao do zaključka da ste vi svi obični ljudi, školovani kako da selektujete i se ponašate ali ipak sami odlučujete kako ćete to primeniti. Nije mi bila namera da ovo pretvaram u ličnu prepisku, više samostalno i glasno razmišljanje, ali evo pomogli ste mi da razumem (nadam se) da ipak treba biti iskren i zaintrigirati vas i oduševiti motivacionim pismom. Što ipak nije ni malo lako 😀 Hvala na odgovoru i nastavite sa dobrim člancima 🙂

  3. Milane, sve ovo pišem iz svog ličnog iskustva i vrlo iskreno. Od početka mi je želja da na ovom blogu razmenjujem mišljenja sa ljudima i mnogo mi je drago da vas saslušam.
    Nije potrebno zaintrigirati osobe koje se bave selekcijom. Možda, odnosno verovatno, za neke to i važi. Mislim da mnogo toga zavisi od kompanije i šta je kompaniji bitno. Kada imate „samo“ motivaciono pismo i biografiju, ne možete proveravati kompetentnost kandidata, ali možete proceniti da li kandidat deli iste vrednosti kao i kompanija.
    Postoji tu još mnogo „sitnica“ koje mnogo utiču na izbor.
    Kao što verovatno znate, neke kompanije uopšte nemaju svoje vrednosti, pa se zbog toga selecija biografija radi na drugačiji način.
    Sve u svemu, znam da se mi kao osobe koje se bavimo ljudskim resursima mnogo razlikujemo. Suština je da svi mi radimo u kompanijama i svaka od njih ima svoje načine kako bira kandidate.
    Još jednom, puno hvala na ovoj razmeni mišljenja i lepim željama 🙂

  4. Postovana Milice,
    Da li zaista verujete u ove reci-savete. Bavim se vise od 15 godina realnim poslom u privatnom sektoru. Tri puta sam se zaposlila direktno angazovana od vlasnika firmi. U tim razgovorima nista slicno nije bilo,ali ni priblizno. Moram naglasiti da se radi o veoma ozbiljnim i uspesnim ljudima. Hvala . Svako dobro

    • Poštovana Brankice, naravno da verujem. 🙂 Ne bih ih napisala. Znam da ima i drugačijih primera, upravo ovakvih koje vi navodite. U većini kompanija, pogotovo u onim koji imaju sektor ljudskih resursa ili bar osobu koja se time bavi, se radi na ovaj način. Mislim da će se ta praksa širiti i na druge firme. Hvala vam puno na komentaru i ja vama želim svako dobro. 🙂

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *